Sarahinkameroen.reismee.nl

2.5 maand later

Na 2,5 maanden in Djottin te wonen, leven en werken beginnen we te beseffen dat we bijna in de helft van onze stage zitten. Deze gedachte brengt gemengde gevoelens met zich mee. Langst de ene kant zullen we blij zijn om terug thuis te zijn, onze vrienden en familie terug te zien en in onze vertrouwde omgeving te vertoeven maar langst de andere kant vrezen we dat het afscheid ons hier zwaar gaat vallen. Ondertussen hebben we al zoveel interessante, lieve en vriendelijke mensen ontmoet die voor altijd een plekje in ons hart zullen hebben.

Hieronder vinden jullie alvast 10 survivaltips om het leven in Djottin te overleven. Enjoy!

• 1) Bestand zijn tegen op-hol-geslagen hormonen van de plaatselijke jeugd.
  • 2) Bestand zijn tegen de grote hoeveelheden rijst die je te verteren krijgt.
  • 3) Doen alsof je palmwijn en colanuts een delicatesse vind. (extra tip: zorg dat je steeds een tasje bijhebt zodat je de colanuts onopgemerkt kan wegsteken om nadien de plaatselijke bevolking heel blij te maken.)
  • 4) Steeds vriendelijk zijn en mensen begroeten.
  • 5) Zoek een goede duopartner die je goed aanvult. De ene wat socialer, de andere wat handiger: perfecte match, toch?!
  • 6) Geduld hebben, véél geduld. Altijd handig wanneer de mis weer eens langer duurt dan 2,5uur.
  • 7) Zorg dat je de lokale hits kan meezingen, dit vinden ze echt geweldig. ‘Ie die chop ma money...’ (letterlijk: ze eet mijn geld op)
  • 8) Laat je lever alvast wennen aan de grote hoeveelheden drank; 65cl’ers gaan namelijk even gemakkelijk binnen als onze 25cl’ers maar doen de dag erna eens zoveel pijn…
  • 9) Voel je vooral niet beledigd als iemand je ‘dik’ noemt. Dit is allemaal heel normaal in Afrika….
  • 10) Zorg dat je genoeg reismedicatie bij hebt tegen alle mogelijke kwaaltjes die je je maar kunt inbeelden.

Groetjes en tot binnekort !

Sarah