Sarahinkameroen.reismee.nl

2012 !!!

Vrijdag 30 december: Kumbo = internet

Eindelijk konden we nog eens naar de stad voor internet. Thierry, een kameraad, ging met ons mee. Hij wou ons iets laten zien in Kumbo want daarvan is hij afkomstig. Eerst gingen we maar op internet zodat we zeker waren dat we dit gedaan hadden. Daarna nam Thierry ons mee naar zijn thuis zodat we zijn papa, broer en zus konden ontmoeten. Zijn huis zag er beter uit dan de doorsnee Afrikaanse huizen. Aan zijn kleren merkte we al wel dat hij niet uit een heel arm gezin komt. Zijn papa was blij ons te zien, zijn broer nog blijer…. We kregen brood, bananen en ‘chocomelk’. Toen we vertrokken gaf zijn papa ons nog elk een kleipotje mee als aandenken.

Nadien nam Thierry ons mee naar het paleis van Kumbo want het was Culturele week. Dit wil zeggen dat er vanalles te zien was onder andere ook vele juju’s. Om onze dag af te sluiten zijn we even over de markt gelopen om inkopen te doen want we hadden de zusters beloofd eens een Belgisch gerecht te koken. Op de markt hebben we ook zijn mama ontmoet. Ze is trouwens ook een vroedvrouw en werkt in het ziekenhuis van Shisong. Echt een vriendelijke mevrouw!

Zaterdag 31 december: Oudjaar…

De dag begon heel rustig. Zoals op de meeste zaterdagen hadden we vandaag niets gepland. Een dagje om te relaxen!

Tegen dat het middag was kwam sister Evelyn ons halen om mee te koken met haar. Tijdens het koken begon ze verhalen te vertellen over mensen die betaald werden om iemands hoofd eraf te hakken en van die toestanden. Thea en ik vonden het best wel grappig want het is een zuster die nogal graag overdrijft. Toen ze zei dat voor blanke hoofden heel veel geld betaald werd vonden we het helemaal geweldig. Ze zei dat vooral op speciale dagen zoals nieuwjaar er van die rare dingen gebeuren. We vreesden al dat het moeilijk zou zijn om weg te mogen gaan op oudjaar en nieuwjaar… Er zat dus niets anders op dan een plan te bedenken…

In de namiddag gingen we kijken of Victorine in haar bar was maar dit was niet het geval. We wilde aan haar vragen of zij een goed woordje kon doen bij de zusters zodat we weg konden op oudjaar en nieuwjaar.

’S Avonds bleek dat het voor oudjaar geen probleem was. De zusters hadden liever dat we dan weggingen omdat dit hier toch niet echt gevierd word en er dus ook niet zoveel zatte/zotte mensen op straat rondliepen.

Voor de verandering moesten we nog eens naar de mis. Er was bijna niemand komen opdagen. Wat we wel snappen want de dag erna was het zondag wat wil zeggen dat het nog eens mis is. Wij moesten met de zusters mee en konden dus niet anders…

Het klinkt misschien raar maar dit was de meest zielige oudejaarsavond ooit. Thea en ik begonnen af te tellen en we waren de enige die enthousiast waren omdat het 00u was… We zijn dan ook maar doorgegaan om iets na middernacht. Om half 1 lagen we al in ons bed… zielig toch, niet?!

Zondag 1 januari: Nieuwjaar + Bamti

Na 3uur in de mis te zitten zat het er eindelijk op. De mensen gaan hier direct na de mis door naar de bars om nieuwjaar te vieren. Wij vonden dat wel een beetje raar want meestal maken wij de 1ste januari niet heel bewust mee (lees: vanuit ons bed). Maar dat was dit jaar niet het geval…

In de namiddag wilde we een student van Thea bezoeken in een dorpje dichtbij Djottin, Bamti genaamd. Er was vanalles te doen aangezien de kerstvakantie er bijna op zat. (de kerstvakantie is hier een week vroeger gestart en dus ook een week vroeger geeindigt)

We kregen zoals gewoonlijk weer teveel eten en drinken tijdens ons bezoekje. Ook was er een moslim die ons wou kopen voor een kudde koeien. We hebben vriendelijk bedankt...

’S avonds deden we nog eens een poging om op stap te gaan. Victorine had aan de zusters gevraagd of we weg mochten. En jawel, het was gelukt. Na het avondeten gingen we dus richting Victorines bar. We hadden afgesproken om daar eentje te drinken en daarna naar de andere bar te gaan aangezien iedereen ons wou zien op nieuwjaar. Ons plan was te mooi om waar te zijn. Toen ik ging betalen zei Victorine dat we niet weg mochten. Ze had namelijk beloofd aan de zusters dat we alleen naar haar bar gingen en ze ons veilig thuis zou brengen om 24uur.... Toen ik vroeg waarom we niet weg mochten bleek dat het probleem vooral lag aan ons gezelschap. Gladice, een student, was bij ons. Ze wou niet dat we met haar omgingen omdat ze nog een student is... we vonden het wat vreemd enn zeiden dan maar tegen Gladice dat ze maar zonder ons moest gaan. Toen we nog eens vroegen of we naar de bar in dezelfde straat als haar bar mochten was er ineens niets meer aan de hand en mochten we gaan... We moesten wel voor 24uur terug in haar bar zijn zodat ze ons veilig terug naar huis kon brengen.

Maandag 2 januari, dinsdag 3 januari en woensdag 4 januari; werken, werken, werken...

Veel hebben we op deze dagen niet gedaan, vooral gerust en gewerkt. Alle studenten moesten terug naar school. De studenten die in het internaat verblijven zijn we dan ook gaan verwelkomen. We hebben we niet gezien gedurende de kerstvakantie en ja hoor, we hebben ze best wel gemist....

Ook zitten we terug zonder water sinds er een koe op een waterleiding is gaan staan. Heel het dorp moet nu water gaan halen bij de kranen waar er nog een beetje uitkomt. Gelukkig hebben we zusters een waterput waar wij gebruik van mogen maken. Sleuren met emmers water is ook niet het tofste werk maar wel het dagdagelijkse leven van een doorsnee Afrikaan...

Donderdag 5januari:

In de voormiddag zijn we beiden gaan werken. Ik in het health centre; Thea op school.

In de namiddag zijn de snel naar de markt gegaan om de nodige inkopen te doen voor ons bezoek want in het weekend kregen we ons eerste bezoek uit Belgie!

Na de markt zijn de samen met de studenten gaan sporten. Best wel vermoeiend zo toertjes lopen en oefeningen doen in de zon...

Vrijdag 6 januari: Bezoek uit België!

Vandaag mochten we ons eerste Belgische bezoek ontvangen. We waren wel wat zenuachtig aangezien we niet wisten wat we mochten verwachten; 2 leerkrachten en onze directeur op bezoek in Djottin. Spannend !

Aangezien Thea nog aan het lesgeven was ging ik samen met Patrick, een collega, ons bezoek verwelkomen. We waren blij hen terug te zien maar het was ook wel wat raar. Na 2 maanden nog eens bekende gezichten zien deed deugd; maar blanken in Djottin zien was raar. Ze hadden enkele leuke dingen voor ons bij; 2 flairs om te lezen, snoepjes, nog wat spulletjes voor Thea....

Na het middageten gingen we de school bezoeken. Alle leerkrachtenb waren al weg dus begonnen we zelf maar aan de rondleiding. Plots stond meneer Paius, de disciplineleerkracht, daar. Hij nam de rondleiding van ons over en liet hen alle klaslokalen en slaapzalen zien.

Nadien gingen de eerste fon bezoeken. We hadden 10 liter palmwijn meegenomen voor hem. Hij was weer blij ons te zien. Hij zei tegen onze leerkrachten dat we ondertussen zijn dochters al zijn en dat we al heel goed geintegreerd zijn in Djottin. Wel leuk om te horen. Hij was dan ook zeer blij toen Thea en ik voor ons 2de glas palmwijn gingen.

Zaterdag 7 januari: Evaluatiegesprekken, bezoek gastgezin – health center – fon

Het beloofde weer een drukke dag te worden. Na het ontbijt gingen we richting het health center voor een rondleiding. Patrick en Sister Lucy deden dit met veel plezier. Daarna gingen we richting het gastgezin want begin februari gaan we daar terug intrekken. Theresia was heel blij hen te mogen ontvangen en Sarah, haar jongste dochtertje, wist niet wat ze zag; zoveel blanken!

In de namiddag begonnen we aan de evaluatiegesprekken. Thea en ik moeten elk een individueel gesprek doen met Nele zodat ze ons kan beoordelen en tips kan geven voor onze bachelorproef en taken.

Om 15uur werden we allen bij de andere fon verwacht. We waren er nog nooit op bezoek geweest en achteraf bekeken vonden we dat helemaal niet erg. In het begin praatte hij nog over normale dingen maar nadien begon hij over seksueel gedrag en polygamie... En ja, al snel zei hij dat hij wou trouwen met mij, Thea en Nele. Hij heeft al 4 vrouwen dus wij zouden nummer 5, 6 en 7 worden. Tof seg, polygamie...Weer hebben we vriendelijk bedankt...

Zondag 8 januari: Byebye bezoek

In de voormiddag zijn we met z’n allen naar de mis gegaan. Na de mis hebben we voor de laatste keer samen gegeten om dan terug afscheid te nemen van ons bezoek. Ze vertrokken rond 14uur richting Bafut om een bezoekje te brengen aan Paulien en Jasper.

In de namiddag was het plots zo stil in ons huisje en we hebben dan ook niet veel meer gedaan. Gerust van het vermoeiende maar leuke weekend; foto’s bekeken en we kijken al uit naar het volgende bezoek eind januari.