Sarahinkameroen.reismee.nl

Voortaan gaan we door het leven als Bwindi Sarah en Bwindi Thea

Gisteren, zondag 18 maart, werden we beiden gekroond tot 'Bwindi' van Djottin. Fai Bunti, de man die ons gekroond heeft, was er al even over bezig maar we wisten niet of we het serieus moesten nemen ofniet... Twee weken geleden liet hij ons weten dat hij het op deze zondag wou doen. Na heel wat gesprekken met oa de 'fon', de 'fai' en een 'shey' hebben we deze titel aanvaard.

Bwindi betekent 'mother of the fai'. Nu we deze titel hebben mogen we de 'gewone' mensen geen hand meer geven en worden we op een speciale manier begroet. (We vinden het wel jammer dat we geen handen meer mogen geven want we willen hen niet de indruk geven dat we 'meer' zijn of ons 'meer' voelen dan hen... wat helemaal niet zo is...)

De festiviteiten zouden rond 15ur beginnen maar uiteraard zijn we pas gestart om 16uur.

We werden meegenomen naar een kamertje. Hier werden we (letterlijk) aangekleed door de eerste en de tweede Bwindi en de oudere vrouwen van de Bunti-familie. (dit is de familie waartoe we nu behoren). Ze deden ons een traditionele rok en blouse aan, we kregen een traditionele muts en een ketting.

De oudere vrouwen begonnen voor ons te zingen en te dansen; en de andere 2 Bwindi's namen ons mee om ons te tonen aan de genodigden. Nadien werden we meegenomen naar de vrouwenbeweging. Er werden enkele speeches gegeven en er werd weer gezongen en gedanst.

Na het dansen en zingen was het tijd om palmwijn te drinken. Samen met de twee andere Bwindi's en de Fai moesten we op de belangrijkste plaatsen gaan zitten. Palmwijn werd gedronken, er werden foto's gemaakt en nadien kregen we kip en fufu te eten.

Na dit alles moesten we in ons traditioneel gewaad door het dorp wandelen zodat de mensen zagen dat we een titel hadden gekregen.

Binnen 2 weken op zondag gaan ze een viering voor ons organiseren.Dit alles zal beginnen in de mis waarna we doorgaan naar het paleis.Er zullen juju's zijn die voor ons dansen en zingen. Het hele dorp zal dan op de hoogte zijn van onze titel....

Wat een belevenis!

Caroline

Amai Saartje, euhm ... excuseer mevrouw Bwindi Sarah ;))) Wat een avonturen. We kunnen hier wel meelezen maar ik denk niet dat we ons kunnen voorstelen hoe je je daar voelt. Als een veranderde dame zal je terug Belgiëwaarts keren. Wij denken hier aan je! Geniet nog met volle teugen want het zal voorbij zijn voor je het weet.
Dikke dikke kus van onze kleine en grote man en mezelf!!!